Lekker Wachten

Het verbeteren van de wachttijdbeleving
met inspraak van de reiziger.

Partners: Provincie Zeeland, Connexxion, Gemeente Terneuzen, Scalda
#gespreksstarter, #ontwerpend-onderzoek, #burgerparticipatie, #omgevingsvisie, #wachttijdbeleving, #jongeren

 

 

2.3-vooronderzoek.JPG
1.1-Probleem.jpg
 

Wachttijdbeleving, alleen nadenken over het woord maakt het verblijf op een guur station al stukken draaglijker. Een zee van mogelijkheden openbaart zich, van filosofische gedachtenspinsels tot het slopen van de abri. En opeens staat Halte Held Remi voor je neus met een gratis bakje koffie.

 
 

Onze Halte Held was één van de tijdelijke interventies voor de reizigers van busstation Westerscheldetunnel in Terneuzen. Sommige installaties ontstonden heel actief en ad-hoc, andere veel doordachter gericht op de langere termijn.

Lekker Wachten ligt op het snijvlak tussen gebruikersonderzoek en fysieke campagne of activatie. Zo werd iedere reiziger uitgenodigd om mee te denken: jong, oud, forens of toerist. Kwalitatief en kwantitatief onderzoek, zowel on- als offline. En dat was broodnodig, zo bleek.

 
6.3-Social-interventie-Onderzoek.png
6.2-Social-interventie-Onderzoek-.jpg
 

Vanuit zijn bouwkeet voorzag Remi de reizigers niet alleen van koffie, maar ook van heel veel praatjes en een lach op hun gezicht. De dubbele agenda van de Halte Held was het verzamelen van belangrijke input voor het onderzoek naar wachttijdbeleving. Wat houdt wachten tegenwoordig eigenlijk in voor jongeren, een van de belangrijkste doelgroepen op het busstation. Door de juiste vragen te stellen, dienen de juiste aanpassingen zich bijna als vanzelf aan.

 
7.2-Vooor-Wachtruimte.png
7.3-Vooor-Wachtruimte.png
7.1-Vooor-Wachtruimte.png
 

Project impact

We voerden ongeveer 200 gesprekken met reizigers, samen dronken we 35 liter koffie en 30 liter thee. We kregen ruim 300 reacties op een online enquête en 29 suggesties voor verbeteringen via de mail en voicemail.

Met deze input gingen we aan de slag om structurele verbeteringen door te voeren aan het busstation en de directe omgeving. Vóór een dóór de reiziger. Achter de schermen wordt gewerkt aan een comfortabele wachtplek, betere algemene voorzieningen en faciliteiten, duidelijkere reisinformatie en een sociaal aanspreekpunt.

Op dit moment werken we achter de schermen samen met de provincie Zeeland verder aan de uitwerking van deze concepten. Daarover snel meer!

LEKKER-WACHTEN_IMPAKT.jpg
 
Vorige
Vorige

Het Verspeelplein

Volgende
Volgende

Het archief